torsdag 11 september 2008

Mediekonsumtion

Jag lever i en alternativ verklighet.
Eller, jag skulle önska att jag gjorde det.
Eller, jag önskar att jag kunde styra verkligheten som sådan.
Ett försök till att göra det är mitt sätt att konsumera medier i allmänhet men nyhetsförmedlande sådana i synnerhet. Jag läser bara rubriker.

Tänk på det. Det verkar dumt till en början men om man tänker efter så inser man möjligheterna som det medför.

Jag ser en rubrik.
Jag funderar en kort stund.
Och sen...

Det normala förfarandet är att klicka på länken som leder till artikeln som rubriken hör till.
Som ni säkert listat ut är detta mest applicerbart när det gäller medier som står att finna på det världsomspännande Internätet.
Anywho, tillbaka till saken.
Det normala vore att klicka sig till artikeln för att där kunna stilla den nyhetshunger som väckts av att skåda den inbjudande rubriken.
Jag gör annorlunda.
Jag gör faktiskt ingenting, jag stannar kvar i steg 2, dvs funderandestadiet.
Och där blir jag kvar.
Jag funderar och tänker och i mitt huvud växer olika bilder fram om vad rubriken handlar om och efter ett litet stycke tid så har jag bildat mig en uppfattning om vad nyheten är och kan gå vidare till nästa.

Tänk på det. Det är så enkelt men det ger mig en unik möjlighet att bara läsa intressanta nyheter och alla nyheter jag läser passar som handen i mössan i den världsbild jag kallar min. Allt får sin plats.

Prova själva, jag är nästan säker på att ni inte kommer att bli besvikna.

Varsågoda, en lämplig plats att börja på:

http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/telegram/

Inga kommentarer: