fredag 12 september 2008

Jante

Min favoritskribent på Metro brukar ofta tala om Jante. Han har dessutom en ganska intressant definition av det hela också som verkar gå ut på att allt han inte tycker om eller sympatiserar med är Jante. Å andra sidan så brukar han ha en ganska skev bild av det mesta så allt är i sin ordning, antar jag.
Om man ska uppehålla sig en stund extra vid begreppet Jante så tycker jag att det är ett rätt trött begrepp och det känns som att det har utsatts för en enorm betydelseinflation och används för ofta och om för mycket.
Däremot så såg jag en grej idag som jag har tänkt lite på och det är detta:

Med tanke på den fotografiska talang som jag [inte] har så kan jag berätta att det är en cykel som är fallfärdig till den grad att låset är det enda som håller den uppe.
Och det är just låset som är intressant. Eller, snarare låsen, eftersom cykeln är rejält reglad, dels i bakhjulet och dels fäst med en extern variant i ställningen den lutats mot.
Jag har sett sådant här på fler ställen och jag antar att det är det här som är Jante.
Åtminstone i varianten "Kan inte jag så ska inte du".
Variationen "Skulle jag vara död innan jag hunnit äta mitt bröd så ska ingen annans död kunna förhindras av förtäring av mitt bröd för skulle jag levat istället för att vara död så skulle den andre i avsaknad av bröd istället vara död vilket innebär att min död inte kan bli någon annans bröd då jag har bröd vilket förhoppningsvis förhindrar min död och hellre det än att någon annan skulle undgå död pga bröd som jag inte kunnat äta då jag är död" kan också tänkas även om den lider lite av brist på snärtighet.

Nåja, favoritskribenten flyttar ju till Asien så med ett litet stycke tur så fastnar framtida Jante-inlägg i censuren.

Nu är klockan way past beer o'clock så trevlig helg!

Inga kommentarer: