tisdag 7 april 2009

Stuntrea

Ibland får man tillfälle att omvärdera sin syn på saker och ting.

I Stockholm är Polisen i full gång med att nysta i en ganska omfattande barnporrhärva som misstänks ha pågått i dryga 40 år.
Det gamla talesättet om vilka fiskar som simmar i de lugna vattnen känns väldigt aktuellt.
Det är ju på det viset att det i regel inte syns på utsidan vem eller vilka som är pedofiler och sexualförbrytare med inriktning på barn. Däremot är det viktigt att vi hela tiden är vaksamma för att på bästa sätt skydda våra barn.

Och nu har precis sådan vaksamhet burit frukt. Två föreningar som sysslar med stödverksamhet för personer i anslutning till övergrepp mot barn har bistått Polisen genom att anmäla detta som verkar vara en av de värsta barnporrskandalerna i modern tid.

Jag kan ju inte svara för andra men jag kommer aldrig att kunna se på Kungliga Biblioteket med samma ögon i fortsättningen. Jag menar, jag har ju varit där själv och jag har ju aldrig märkt att det egentligen är ett kriminellt nätverk som sprider barnporr. Ett hårt uppvaknande minst sagt.

Nu hoppas jag bara att de verkligen sätts dit och får sona sina ohyggliga brott. Det kommer definitivt att skicka en kraftfull signal till andra, till omfattningen mindre förbrytare, att det spelar ingen roll vilka ni är; vi kommer hitta er och vi kommer att placera er bakom lås och bom.

Dagar som dessa är jag stolt över att betala skatt.

Inga kommentarer: