måndag 20 april 2009

Service

Jag ogillar koketteri.
Inte minst när det kommer från strama kypare i mörka förkläden.

Det är väl egentligen inte koketteri per se det handlar om men åt det hållet.
När jag lagar mat så har jag en hygglig idé om var jag vill landa och hur maten ska smaka.
När jag besöker någon typ av födoserverande etablissemang har jag ibland samma typ av idé.
Ofta när det handlar om kött.
Egentligen bara när det handlar om kött.
Jag vill att min köttbit ska vara tillagad på det viset att det första jag behöver göra är att spetsa den på gaffeln för att se till att den håller sig kvar inom tallrikens ramar.
Alla vill ju inte det men min uppfattning är att gemene man har väldigt specifika önskemål om hur köttbiten ska tillagas.
Köttbiten smakar dessutom väldigt olika beroende på tillagningen och det är egentligen inget fel i något sätt.

Jag besökte en restaurang häromkvällen för att äta men valde att istället för det uppenbara köttalternativet välja tonfisken. Den grillade varianten.
Jag gjorde min beställning, kyparen noterar min beställning, tittar på mig och kompletterar med en följdfråga.

Lite röd i mitten som kocken rekommenderar?

Stanna upp och känn på den en smula.

Vad kan man dra för slutsatser av en sådan fråga?

Ponera att samtliga hugade tonfiskbeställare skulle sitta inne med nödvändig kunskap.
Då skulle frågeställningen vara överflödig och inte tjäna till annat än att kyparen ägnade sig åt att påpeka det uppenbara vilket i sin tur potentiellt skulle kunna påverka gästernas intryck av det hela vilket därefter kan få direkta konsekvenser på procentsatsen för dricksen.
Sammanvägt känner jag att vi kan stryka det alternativet.

Skulle det vara tvärtom, å andra sidan, så innebär det att kyparen utgår från att jag, mitt tonfiskvurmande till trots, inte har den blekaste aning om hur en sådan skall tillagas.
Varför han då också med avmätt ton ställer pseudofrågan, nämnd tidigare.

Hur skall jag som betalande kund ställa mig till den frågan?
Till att börja med är jag inte den ledande auktoriteten på tonfiskgrillning i Sverige idag men jag vet att den skall vara lite röd i mitten eftersom effekten av att tillaga den till genomstekningens grad får den att smaka illa.
Vilket ger mig ett alternativ till svar: Ja.

För vad skulle hända om jag svarade nej?
Jo, kyparen skulle med största sannolikhet fråga om jag verkligen var säker på att jag ville ha maten på det viset. Skulle jag då ändra mig vore vi tillbaka på ruta ett. Skulle jag framhärda så resulterar det i att jag får serverat en bit tonfisk som inte kommer att smaka bra och som riskerar att dra ner det totalbetyg på min upplevelse till en nivå under den som en tonfisk röd i mitten skulle kunnat åstadkomma.

Så för att återkoppla till rubriken om service.
Kyparens fråga är inte service, den är direkt kontraproduktiv och tjänar inget till annat än att skapa en falsk känsla av att valfrihet och att det kommer att få mig att uppleva det hela som bättre.

Lite grann som Alliansen och Vårdval Stockholm...

Inga kommentarer: