torsdag 9 april 2009

Dagis

Förskolan, denna ständiga källa till förundran, frustration och down-right ilska.
Jag ligger för tillfället i fejd med den vi levererar vår son till om morgnarna.

Det handlar självklart om semesterplaneringen.
Den som skall lämnas in före sista mars och som gäller semestern 2010.
Det kan vara 2009 också men det håller jag för osannolikt då det verkar väldigt tight att planera för årets semester så sent som i mars.

Anywho, alla föräldrar får en blankett att fylla i.
Blanketten är komponerad enligt principen ishockeyfrisyr - business up front and party in the back.

Först kommer ett block med information som i stort går ut på att förskolans service snart kommer att förändras drastiskt till det sämre. But fear not, det är bara under en begränsad tid och för att ni föräldrar inte ska oroas över avbrottet i era rutiner så påverkas inte taxan.
Alls.

Häri ligger det första problemet. Jag lyfter ur min son ur verksamheten under en (1) sammanhängande månad. Det innebär att han inte konsumerar frukost, lunch, mellanmål eller frukt. Han belastar inte verksamheten på något sätt. Ändå ska jag betala full taxa. För vad, frågar jag mig. För att han ska ha sin plats kvar?

Vidare på blanketten så finns ett antal rutor, pedagogiskt märkta med veckonummer, där jag ska fylla i vilka veckor jag vill betala för utan att nyttja tjänsten.
Jag fyller i dessa, lämnar in och har nu fått höra att min grabb inte får någon barnomsorg (som jag betalar för) under en viss vecka av den enkla anledningen att jag inte även har ringt och sagt att det behövs den specifika veckan. Jag måste alltså ringa till en kommuntjänsteman och säga att jag inte har skrivit fel på blanketten utan jag behöver verkligen barnomsorg den veckan. Därför skrev jag det på blanketten.

Jag blir vansinnig, hur kan detta anses vara det smidigaste sättet att lösa detta på?

Viktigt att poängtera är att jag inte har något emot personalen på själva försolan som tar hand om min son varje dag, de gör ett strålande jobb och jag hyser en djup respekt för dem.

Men.

Deras chefer och överordnade som råddar med hela jävla skiten borde fan i mig..jag vet inte vad men se till att ge min grabb dagis i sommar så är det lugnt.

För den här gången.

Inga kommentarer: