torsdag 13 november 2008

Litteratur

Det var Fars Dag nyligen.
Sweet.
Jag var ganska inställd på att ta steget fullt ut i rollen som tvivelaktig pappafigur genom att inkassera min första slips. Första Fars-Dag-slips, that is.
Det gick i stöpet kan jag meddela.

Men jag hänger inte läpp för det. Jag fick nämligen en annan present.
En bok.
Om andra böcker.
I urval av Göran Hägg.

Är det något jag är barnsligt förtjust i så är det listor. Det spelar ingen som helst roll vad du listar, görs en förteckning över topp 10 skyddshandskar avsedda för bruk i sterila miljöer så är jag den ivrigaste av läsare.

Så nu är jag alltså ägare av "1001 böcker du måste läsa innan du dör".

Känner jag mig bra över detta?
Både ja och nej.
On the plus side, det är en bok på knappt tusen sidor och alltsammans är en enda lista i kronologisk ordning från jättelänge sen till typ Jens Lapidus.
På minussidan, jag känner mig sjukt ignorant när jag läser listan och kan konstatera att det inte är särskilt många av böckerna jag har läst. Och att ha sett filmen räknas ju inte...

Så nu har jag börjat min resa mot belästhet. Om det nu är ett ord överhuvudtaget.
Jag har nämligen börjat läsa Proust.

Och kan konstatera att den mannen hade på tok för mycket fritid.

Inga kommentarer: