måndag 22 juni 2009

Make me an island...

...put me on it and leave me the @#%& alone!

Jag har surfat Flashback igen.

Jag har också skrivit ett långt inlägg om det.
Jag har även raderat det för att ersätta med nedanstående.

För grejen är den att jag har inget emot Flashback, jag gillar det forumet.
I något slags frustrerande guilty-pleasure-kind-of-way.

Men beef är med Sverigedemokraterna.

För sådana finns det på Flashback.
Fast de kallar sig "nationella", vad nu det betyder.

Anywho, de finns de som tycker SD är läskiga.
Själv tycker jag att de är lustiga.
I min värld är SD Sveriges amish.

Kultur är väldigt viktigt för SD.
Det är nämligen det som definierar vår nation och oss som folk.
Det och "hög grad" av etnisk likhet. Oklart vad det egentligen betyder men fair enough.
Det är här som amish kommer in i bilden.
För grejen är den att Sverige är ett ganska gammalt land med kultur, sedvänjor och traditioner som sträcker sig en bra bit bakåt genom historien och dessutom har detta sett olika ut under olika tider.
Vad SD vill göra är att ta någon slags snapshot av Den Svenska Kulturen och i princip säga "hit men inte längre".
Precis som amish, som inte har några som helst problem att använda uppfinningar som hjulet eller maskiner som råkar nämnas i Bibeln men är det mer nymodigt än så så säger skräddaren bestämt nej.

Nu är det såklart en vild generalisering och en inte helt sanningsenlig beskrivning av amish, som jag för övrigt inte har något emot. But you get my point.

Vad SD drar för gränser är för mig lite oklart men jag har hört herr Åkesson kontra i en debatt med det bländande svaret "jag har läst det i en bok" så jag antar att det är fler än jag som känner att gränserna är lite luddiga.

Det är först här som jag blir ordentligt frustrerad.
Hur kan man lyssna på dessa stolligheter till idéer och tycka att fan, den där Jimmie är the dogs bollocks?
Hur kan man inte se parallellerna till 30-talets Tyskland?
Och om man nu ser dem, hur kan man fortfarande tycka att fan, den där Jimmie är the dogs bollocks?

Se där, Godwin's lag.
Helt på egen hand.
Brilliant.
Eller inte.

I vilket fall, dags att sätta punkt.

1 kommentar:

hplus sa...

svensk amish hehe, veckans slutsats.